Novinky se značkou ČZ - zdroj :SM č. 29 rok 1989
24. 02. 2004, 23:10:38
Jaromír Šauer
Málokterý z motocyklových výrobců se může pochlubit tak úspěšnou bilancí v historii světového motokrosového sportu jako značka ČZ . Zdobí ji sedm titulů mistrovství světa , což ji v historickém pořadí firem řadí na páté místo za značky Suzuki , Yamaha , Husqvarna a Honda . V šedesátých a sedmdesátých letech představovaly tovární \"čezety\" ve všech objemových třídách motokrosového MS vrchol tecnické úrovně . Za jejich řídítky se objevovaly takové hvězdy jako J. Robert , P. Fridrichs , V. Arbekov , R. De Coster , G. Mojsejev , S. Geboers , D. Bickers , R. Tibblin či z našich reprezentantů J. Falta , V. Válek , A. Barborovský , Z. Velký , J. Churavý , J. Stodůlka , P. Dobrý , M. Halm a M. Nováček.
Sportovní úspěchy samozdřejmně přinášely značce ČZ v té době značnou reklamu , která byla náležitě využívána při prodeji produkčních motokrosových strojů . Zajem o ně byl nebývalý nejen v Evropě , ale i v zámoří . Není bez zajímavosti že mezi největší odběratele motocyklů ČZ patřily tehdy i Spojené státy a Kanada . Po odchodu z MS na počátku osmdesátých let ztratila značka ČZ svůj bývalý lesk , a tím i celou řadu komerčně zajímavých odbytišť. Utrpěla nejen prestiž strakonického závodu ale především poněkud ustrnul vývoj sériových modelů . To se odráží pochopitelně i v úrovni současné motokrosové produkce se značkou ČZ , která v porovnání se světem , kde již všichni výrobci běžně používají centrální odpružení zadního kola , kapalinové chlazení pohoné jednotky , membránové sání a zařízení regulující proudění výfukových plynů , působí značně archaicky .