Válec a píst 380 .
23.10.2006 kupcik@seznam.cz
Chci se Vás zeptat na trochu teorie. Koupil jsem 380 zetku teď probíhají repasy. Mám to louplé a chystám se to zase naskládat zpět. Jedna věc mi ale
hrozně nepasuje. Válec jak se nastrkuje do karterů tak pěkně lícuje s přefukovým kanálem a je to zaleštěný bez přechodu potud je to gut ALE píst pokud je v dolní úvrati tak neotvírá celej
přefukovej kanál z kliky nahoru. Dost podstatně mu cloní. Ten výřez z boku pístu neotevře
celý přefukový kanál co se týče šířky. Horní strana výřezu v pístu lícuje.Zakrývá ho snad jednou čtvrtinou.A to jak zepředu tak i zezadu. Vzhledem k
tomu že je to 4 přefuk tak to je poměrně velké zaclonění. U 250 mě to v dolní úvrati naprosto přesně lícuje a motor funges jak šlak od spoda až k
vrcholu a je hodnej jako beránek se srdcem tygra. Jenže ve svým uvažováni pokračuju dál a to tím že pokud píst slícuju z přefukovým kanálem ve válci
dojde k poměrně velkému odlehčení pístu a tím rozhodím vyvážení s klikou a bude to dost nevyvážené. Ale pokud to nechám tak, tak se motor nenadechne naplno a nenaplní se u něj válec a pak kde bude výkon a krouták kterej chci. Zajímal by mě Váš názor. 380 kuchám poprvé a svoje snažení chci dotáhnou do zdárného konce. Písty co k ní mám jsou všechny se stejný spodním vykrojením pro přefuk.
Předem díky za moudré rady.
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 13:58:23 janotaci@seznam.cz
Zdar Miro.dle mého názoru se ti nerozhodí vyvážení kliky,protože ta se vyvažuje jak staticky tak dynamicky bez pístu.V případě dělené ojnice i bez ní.A myslím si,že hmotnostní vztah mezi oky ojnice byt s namontovaným pístem není u jednoválce až tak rozhodující z hlediska vibrací jako u ladění víceválce kde je velmi důležitý pro běh motoru do max. otáček bez škodlivých vibrací.Navíc výška pístu když pominu funkci překrývání kanálů má pouze vodící funkci pístu ve válci.Viz minimálně vysoké a hmotné písty závodních motorů.Bohužel je s tím úzce spjatá životnost.Ve tvém případě bych se vůbec nebál s tím zalaborovat.Vždyt co je lepší než pocit,že\"moje mašina jede jako PRASE\" a to z vlastního přičinění.ladičům zdar.... MIRA. IP : 88.102.204.244
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 14:35:41 Lukas
Máš pravdu, žiadalo by sa aby piest nebránil prechodu zmesi do prepúšťacích kanálov. Na druhej strane, by to nemalo moc vadiť lebo keď sa piest pohybuje smerom dolu a je už tak nízko že zasahuje do výrezov prepúšťacích kanálov, je sací kanál uzavretý a zmes už musí prejsť cez prepúšť. kanále, či tam piest trochu zavadzia alebo nie. Ak tam máš originál dielce, tak vo fabrike s tým určite rátali a tak to aj vyladili. Keby si zväčšil otvory v pieste, vážne by si ho oslabil, je to totiž miesto kde piest praská najčastejšie. IP : 147.175.167.8
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 14:43:00 oficer.j@seznm.cz
janotaci: to jo ale klika se centruje na vahu pistu takze to neni pravda IP : 85.160.78.97
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 15:13:06 janotaci@seznam.cz
To oficer.j/já mám na mysli statické a dynamické vyvažování klikového hřídele. IP : 88.102.204.244
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 15:18:04 oficer.j@seznam.cz
aha ale ubranim vahy z pistu se to rozhodi ne? IP : 212.158.134.242
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 15:40:28 Wema
Vyvažuje se celý klikový mechanismus. Klikovka, ojnice, čep, pís segrovky, krožky a ojnični ložiska .... vše musí mít přesnou výhu v přesném poměru. IP : 193.179.148.211
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 16:15:10 svozil.petr@seznam.cz
Váha pístu má dost velký vliv na vyvážení motoru.Následnými vibracemi se také sniží výkon mororu,může mít vliv i přes pružné uchycení na přeplavování karburátoru,praskání rámu motocyklu až po následnou větší únavu jezdce.Nejlépe vyvažovat každé rameno kliky samostatně za použití pomocného závaží.Jeho váhu vypočteme vzorcem VZ=VČ+VL+VD to celé lomeno dvěma plus P lomeno 100 krát VP+VH lomeno dvěma.Vše v gramech a VZ=váha závaží,VČ=váha ojničního čepu,VD=váha dolní části ojnice,P=%vyvážení(v rozmezí 48-70%)VP=váha úplného pístu,VH=váha horní části ojnice.Upravil jsem kdysi mopeda,který točil 14000 ot/min,tak vím očem to je... :o)))Dynamické vyvážení tohoto všeho byli schopni udělat v Sigmě Lutín,dnes ale nevím IP : 85.160.124.246
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 16:20:54 svozil.petr@seznam.cz
Ještě dodatek.Zadní spodní hranou pístu se časuje sání motoru,u přední spodní hraný v horní úvrati stačí,když překryje výfukový kanál.Takže i výška pístu je rozhodující a nemá pouze vodící funkci. IP : 85.160.124.246
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 18:28:00 Wema
S tebou bych si dal řeč na úrovni :) vidím že víš o čem mluvíš. Chválím. IP : 193.179.148.211
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 18:44:13 janotaci@seznam.cz
....smekám Petře,naprosto vyčerpávající odpověd.já měl na mysli úpravu pístu v rozumné míře a ne odbroušení 1cm. spodní hrany....,aby to zásadním způsobem ovlivnilo základní vyváženi motoru.šlo by o využití daných tolerancí tot zakladní myšlenka každého ladiče. IP : 88.102.204.244
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 19:34:14 libor.98
já třeba mám doma klikovku z 516 z motokáry má delší ojnici a větší spodní oko a dělaj se na ni pisty který naj vejš čep a prý to víc vydrží IP : 213.151.91.50
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 19:39:21 svozil.petr@seznam.cz
Pro Wemu.Není problém,jsem kousek od PV z Pivína.Ale až vybuduji novou dílnu,dost mě honí čas.Taky jsem 7 dní v týdnu v práci.Určitě se ale někdy domluvíme.I toho mopeda s maximálkou 119 Km/h :o)) ještě mám doma. IP : 85.160.124.246
re: Válec a píst 380 .
23. 10. 2006, 19:50:11 Wema
Už jsem doma, Pivín to je kousek. Já jsem ze Ptení. Znám kluky Ambrožovi z Pivína. Pivím je kozlama proslulej. Myslím že i v Žešově do toho celkem delaji. Slysel jsem o 80cmm vodou chlazeny a max. 126km/h.Byl bych i nekdy ochotny dojed a v klidu si nekde pokecat. Jsem sice na ty vetsi kubatury, ale jiste si budem rozumet. Chystám velkou upravu a mam spoustu mych vlastnich napadu ktery bych rad prokonzultoval. IP : 193.179.148.211
re: Válec a píst 380 .
24. 10. 2006, 09:51:54
jen pro zajimavost...jednovalec dynamicky nejde vyvazit,ale pouze jen staticky
zrejme nekdo vrtal do valce a rozsiril prefuky....misis upravit pist
jinak zvaz pist pred odebranim a pak po odebrani a napis sem hmotu,kterou jsi odebral....
jinak pokud nevis,na kolik procent se vyvazuje zetka(konkretni cislo ),tak nema s tim smysl laborovat
spal
IP : 194.212.223.67
re: Válec a píst 380 .
24. 10. 2006, 10:48:58 kupcik@seznam.cz
Všem díky za rozumy, ještě mě napadla jedna varianta proč to tak je a jak to vypadá tak záměrně. Válce mám dva a oba jsou stejný a pístů kýbl a taky stejný. Zřejmě to vývojáři v čezetě takhle vymysleli a to z jednoho prostého důvodu že k válci patří vejfuk. Pokud je to spočítaný na rychlost proudění a rezonanci ve výfuku tak to překrytí toho přefuku snad má smysl opačný právě,aby se přefukový kanál přivřel a eliminoval zpětný prutok směsy směrem do kliky při plně otevřeném výfukového kanálu a tím došlo k lepšímu naplnění válce novou směsí. Principielně podobný ale vzdálený rotačnímu šoupátku. Pokud jsem úplně vedle se svou teorií tak mě opravte. Motory je jen mé velké hobby :-). IP : 194.108.113.35